Kompetensutveckling för dig som arbetar inom elevhälsan
När bokstäverna inte samarbetar
TEMA:Dyslexi
När bokstäverna inte samarbetar
Kartläggning – och sedan?
– Tala om hur det är och kan kännas att ha dyslexi och berätta sedan om möjligheterna med alternativa verktyg och vilka rättigheter eleven har. De råden ger Inger Rålenius till pedagoger och elevhälsopersonal som möter barn och elever med läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi.
Kartlägga och identifiera
Dyslexiambassadörer för förståelse
Verktyg för alla
”Ett papper kan inte läsa för mig”
Självbild, identitet och dyslexi
”Ingen vill bli stämplad som dum i huvudet”
Hon började som folkskollärare men det var i mötet med vuxna elever som inte kunde läsa och skriva som Karin Ohlis inriktning som speciallärare blev tydlig. I dag är hon mest känd för det talande teckensnittet Skolstil som utvecklades för dator och numera finns som app.