Med selfiepinnen för elevernas bästa

När skolan stängde ner flyttade elevhälsan till webben. Genom digitala promenader, stresskurser och mycket humor håller Anette Odder och Matilda Gend kontakten med eleverna.
– Vi försöker fånga eleverna där de behöver stöd, säger Anette Odder, skolsköterska.

Det har snart gått ett helt år sedan den där presskonferensen i mars i fjol. Snödroppar och illgula vintergäck står än en gång i full blom i skolområdets söderbelägna backar, här på Bollerups naturbruksgymnasium, strax utanför Tomelilla på Österlen. Snart är det dags för fåren att lamma, grisar ska få kultingar och kossor kalvar. Ett och annat föl blir det också från de nittiotalet hästarna. Just nu är skolan inne i en period då elever går omlott och är här i perioder: tre veckor hemma med teoretiska ämnen, två veckor på skolan för praktiska.

– Vi är så glada att ha åtminstone några elever här. De behöver det. Det är svårt att hålla uppe motivationen så här länge, säger Anette Odder, skolsköterska.

När beslutet kom förra året om att helt gå över till distans var hon och skolkuratorn Matilda Gend mitt inne i ett aktivt arbete. Båda två hade bara hunnit arbeta drygt ett halvår på Bollerup, de anställdes under hösten 2019. Nu hade de just testat sitt nya och lyckade koncept med att ha öppna kondomkvällar och höll på att gå runt i alla klasser för att hålla i lektioner om sex och relationer.

"Men så plötsligt stannade allt av. Alla elever bara försvann, rent fysiskt."

– Men så plötsligt stannade allt av. Alla elever bara försvann, rent fysiskt, säger Matilda Gend.

På en vecka försvann alla eleverna hem från Bollerup, vissa bor över hundra mil bort. På Bollerups naturbruksgymnasium bor nästan samtliga av de omkring 250 eleverna inackorderade i något av de 20 elevhemmen.

Anette Odder och Matilda Gend jobbar båda två 80 procent och utgör tillsammans det dagliga navet i elevhälsan. Det är ovanligt personaltätt för en skola med så pass få elever.

– Att eleverna är här dygnet runt och att många är långt ifrån föräldrar och hemmiljö gör våra roller än mer viktiga. Vi är stolta över att ledningen har valt att satsa på elevhälsan, säger Matilda Gend.

De kan därmed, som de själva uttrycker det, arbeta med mer än att enbart ”släcka bränder”. Att de ständigt finns i verksamheten ger möjlighet att jobba såväl preventivt som relationsskapande.

– Vi brukar exempelvis alltid ägna lunchrasten åt att vandra runt på skol­området, småprata med elever, känna av stämningar och notera om någon ofta är ensam, säger Anette Odder.

När den första chocken efter stängningen hade lagt sig, landade de snart i att det bara var att tänka om. Alla elever har rätt till en tillgänglig elevhälsa, oavsett hur undervisningen bedrivs och var eleverna befinner sig, konstaterar de.

– Vi jobbar väldigt bra ihop och kompletterar varandra. Jag har lång erfarenhet från elevhälsa medan Matilda har jobbat inom socialtjänst tidigare. Nu slog vi våra kloka huvuden ihop, säger Anette Odder.

Eftersom lärarna övergick till att hålla undervisning i Google Classroom, såg de till att också snabbt sätta sig in i samma verktyg. De skapade ett eget digitalt klassrum för elevhälsan.

– Från början hade det att göra med att vi ville fortsätta kunna samla eleverna för att alla skulle få det där lektionstillfället i sex och relationer som vi just då höll på med. Men sedan upptäckte vi vilka möjligheter det digitala gav!

De började filma sig själva på olika teman, som ett sätt att nå ut till eleverna. Några av de tidiga filmklippen handlade om vikten av rutiner, att göra en sak i taget och att ha ordning och reda på skrivbordet. De berättar att de, förutom med eleverna själva, har ständigt pågående kontakt med såväl lärare och annan personal på skolan som med vårdnadshavare.

– På så vis försöker vi fånga in vad eleverna behöver stöd med för tillfället. I början hade många svårt att få till studierna hemma.

De visar några filmsnuttar. Anette Odder och Matilda Gend är uppenbarligen inte rädda för att bjuda på sig själva och det går inte att hålla sig för skratt. En filmsnutt handlar om henne som vänder helt på dygnet, äter chips till lunch i sängen och somnar med datorn i famnen utan att ens ha stigit upp och bytt om från pyjamas. Detta jämförs med kompisen som är pigg som en lärka vid den näringsrika frukosten, som ser till att göra skolarbetet under bestämda tider och tar promenader utomhus som paus.

– Det har varit svårt för många vuxna att ställa om till att arbeta hemifrån. Tänk då vilka krav det ställer på våra elever att helt lämna sitt sociala sammanhang. Vissa har inte ens fyllt 16 år, säger Matilda Gend.

Hon har märkt det på elevernas mående. På Bollerup finns många högpresterande elever. Den som söker sig till naturbruksprogrammet natur eller samhälle med hästinriktning väljer samtidigt att läsa utökat program. Det innebär fler ämnen och mer tid i skolan än på ett ”vanligt” program.

– För många av dem har det varit jättesvårt att sitta hemma. Dels förlorar de kompissammanhang och möjligheten att varva det teoretiska med praktiska lektioner, som ridning. Många vittnar också om att övergången till fjärrundervisning ökade mängden inlämningsuppgifter, åtminstone till en början, säger Matilda Gend.

"Sedan upptäckte vi vilka möjligheter det digitala gav."

En annan grupp av skolans elever läser en mer praktisk lantbruksinriktning. En hel del av dem kommer från familjer som driver lantbruk.

– Efter ett tag märkte vi att en del elever hade tryck på sig hemifrån. Eftersom de ändå inte var i skolan, räknade familjen plötsligt med att de kunde hjälpa till på gården. Därför har vi varit noga med att påpeka inför såväl elever som omgivning att mellan klockan 8.00 och 16.30 ska skolarbete pågå, oavsett om man är här eller hemma.

De har alltså fått anpassa sina insatser efter olika elever och olika behov. Ett sätt har varit att ordna stresshanteringskurser digitalt. Två av eleverna som just nu går en sådan är Hanna Svantesson och Inez Liedholm Wallte. De går sitt första år på naturbruksprogram hästinriktning med naturvetenskapliga kurser och befinner sig just nu på skolan för att ha praktiska lektioner. Vi möter upp dem efter att de har haft ridlektion och de passar på att gosa med några hästar över staketet till en hage.

– När jag sitter hemma längtar jag hela tiden hit. Det är svårt att få samma struktur och jag saknar kompisar, miljön och alla våra engagerade lärare, säger Inez Liedholm Wallte.

Hanna Svantesson berättar att hon periodvis har känt sig väldigt stressad. Det är svårt att få samma stöd och vägledning på distans, hur mycket lärarna än anstränger sig.

– Jag såg på intranätet att Matilda erbjöd den här kursen. Nu har vi gått tre av fem tillfällen och för mig har det varit bra. Vi har pratat om vad stress egentligen är, men också fått konkreta verktyg till att hantera den.

"Vi har elever som behöver komma tillbaka till skolan så fort som det bara är möjligt."

Rektorn på Bollerup heter Lena Tjellander och är mycket nöjd med sina medarbetares driv.

– Naturligtvis stöttar man som chef sådant som visar sig vara bra. Anettes och Matildas idéer uppskattas av eleverna.

Hon berättar att ledningen också försöker tänka mer långsiktigt.

– Vi har varit tvungna att ta beslut utifrån hur vi tror att situationen ska utvecklas. Vissa elever bor ända uppe i Norrbotten, då kan man inte ändra med snabba puckar från en vecka till en annan.

Nu befinner sig skolledningen i en situation som kräver att man noga funderar både över elevers måluppfyllelse och risken för smittspridning.

– Via både lärare och elevhälsa ser vi att läget börjar bli akut för vissa. När elever slutar svara på mejl och telefonsamtal, då måste man agera snabbt. Vi har elever som behöver komma tillbaka till skolan så fort det bara är möjligt. Det här har pågått så länge nu att många har tappat gnistan, säger hon.

Bara en månad innan pandemin bröt ut genomgick Bollerups naturbruksgymnasium en helt annan krishantering, efter att en av skolans elever tragiskt förolyckats. Enligt Lena Tjellander fanns det därför redan en beredskap, som på ett plan gjorde det lättare att snabbt om­orientera hela organisationen till en ny verklighet. Samtidigt tog det extra mycket på krafterna att gå från en kris till en annan.

– Inte minst vi i ledningen hade fått en ordentlig träning i krishantering och kommunikation. Lärare hade också tränats i att snabbt tänka om och tänka nytt, vilket är en positiv lärdom i sig. Kris och utveckling hör ihop.

Nu är det lunchtid och dags för den dagliga digitala lunchpromenaden. Matilda Gend skyndar sig att langa fram sin selfiepinne. Hon skrattar och säger att den har blivit hennes viktigaste arbetsverktyg nu under pandemin. Varje måndag till torsdag, samma tid, finns Matilda Gend och Anette Odder på en länk som vem som helst kan logga in på för att ta en lunchpromenad tillsammans med dem. Antalet deltagare är olika från dag till dag. Ibland kan det vara fem elever, ibland enbart någon eller ingen alls. Anette Odder och Matilda Gend har envist hållit kvar vid rutinen. De ser den som ett sätt att inspirera och påminna eleverna om att själva ta pauser och röra på sig.

– I går såg jag ett helt gäng som på eget initiativ gick runt här på skolområdet. Jag blev så glad, då har vi lyckats! säger Anette Odder.

I dag har tredjeårseleven Ronja Ekström loggat in. Hon traskar omkring bland villorna hemma i Bjärnum i närheten av Hässleholm.

– Hej! Jag ser att ni har sol i Bollerup! säger hon.

För henne har den dagliga promenadmöjligheten varit viktig under den tid hon sitter hemma.

– Jag har känt mig mindre ensam och fått mer struktur i skolarbetet. Det är lätt att köra fast och känna stressen växa om man inte har tider att passa.

Samtalstemat på promenaden varierar dag från dag. Ofta blir det spontant och vad de deltagande eleverna känner för.

– I går pratade vi om ordet perfekt i säkert 20 minuter. Det gav mig mycket att tänka på. Anette och Matilda sa att det mest perfekta är att inte vara så himla perfekt, det tyckte jag var klokt, säger Ronja Ekström.

Sedan reportaget gjordes har Anette Odder utsetts till Årets skolsköterska 2020 av Riksföreningen för skolsköterskor.

Bollerups naturbruks­gymnasium­

Bollerup har utbildat inom natur- och lantbruksyrken i över 100 år. I dag erbjuds naturbruksprogrammet på gymnasienivå med två olika inriktningar: häst eller lantbruk.

På skolan studerar och bor omkring 250 elever. Bolle­rup är i dag Sveriges största skoljordbruk och dessutom ensamma i landet om att ha ett aktivt stuteri inom skol­området. Skolan är fristående och ägs av en stiftelse. Eventuellt överskott går tillbaka till skolan och eleverna.

Tips från Anette och Matilda: Så gör du elevhälsan digitalt tillgänglig

1. Befinn dig där eleverna har sin skolvardag. Om undervisning sker i Google Classroom, lär dig det. Använder lärarna sig av en annan plattform, välj den.

2. Använd rörlig bild, gärna tillsammans med lite humor. De flesta telefoner har gratisprogram att använda för enkel redigering av filmer.

3. Uppmuntra rörelsepauser och upprepa, påminn och ta hjälp av övrig personal på skolan för att nå ut till eleverna.

4. Gör enkla frågeformulär och fråga eleverna kring det arbetet som elevhälsan gör för att kunna utveckla den digitala elevhälsan utifrån elevernas behov och önskningar.

5. Arbeta både med förinspelat material och live!

– Det är ju svårt för många vuxna att arbeta hemifrån. Tänk då vilka krav det ställer på eleverna, säger Matilda Gend, kurator.

Ät frukost och mellanmål, ta rörelsepauser och håll ordning på skrivbordet. I elevhälsans digitala klassrum får eleverna många må-bra-tips.

– Vi brukar alltid vandra runt på lunchrasten och småprata med eleverna. Nu gör vi det digitalt, säger Anette Odder, som nyss utsågs till Årets skolsköterska.

Avstressande möte. Hemma är det ensamt och svårt att få struktur. Det tycker Inez Liedholm Wallte (tv) och Hanna Svantesson, som  går kursen i stresshantering.

Även hästar gillar sällskap. Bollerup är enda skolan i landet som också har ett aktivt stuteri på området.

Ett bra team. Matilda Gend kommer från socialtjänsten och Anette Odder har jobbat länge inom elevhälsan.
– Vi kompletterar varand­ra, säger Anette Odder.

Prev
Next

 

Tora Villanueva Gran

Tora Villanueva Gran

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Tidskriften Elevhälsa.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Ny kunskap, fördjupning, metoder, verktyg och konkreta råd – Elevhälsa är tidskriften för hela elevhälsoteamet!

Bli prenumerant