Kompetensutveckling för dig som arbetar inom elevhälsan

#3
Nummer 3 - 2020
Tema:
Främja hälsa
Nummer 3 - 2020
Tema:
Främja hälsa
Forskning

”Elevernas behov bör avgöra insatserna”

Allt fler barn och unga rapporterar besvär såsom huvudvärk, nedstämdhet och oro. Men lösningen för skolan är inte att sätta in samma hälsofrämjande insatser överallt. Det menar forskaren Anette Wickström som tycker att elevhälsan ska gå på djupet med vad som ligger bakom siffrorna.

Nr 3 2020
Reportage

Normbrytande lektioner för sexuell hälsa

– Jag hoppas eleverna får en grund att stå på så de vågar känna efter hur de vill ha det, vad de vill och inte vill göra.
Det menar Ann Fagerberg Embretsén, skolkurator som i samarbete med ämneslärarna på Västra skolan i Falun undervisar om normer och sexuell hälsa.

Nr 3 2020
Reportage

Med sömn på schemat

När skolsköterskorna i Kumla upptäckte att eleverna sov sämre satte de sömn på schemat. I ett specialutformat program har eleverna på Vialundskolan fått träna på att planera sin tid, undvika social jetlag och ta en lugn stund på kvällen.

Nr 3 2020

Tillsammans för barn i familjehem

Skolfam är en förebyggande insats som ska få barn i familjehem att lyckas i skolan genom en tät samverkan mellan socialtjänst och skola.
–  De blir ett specialteam bredvid eleverna som ser till att ingen hamnar mellan stolarna, säger Jenny Hedin, specialpedagog på Herrängens skola.

Nr 3 2020
Reportage

Rum för rörelse

Med brainbreaks och pulshöjande aktiviteter gick Drottninghögsskolan i Helsingborg från nedläggningshotad till välmående.
– Jag är själv förvånad över hur snabbt vi såg effekt, säger rektor Cissi Warntoft.

Nr 3 2020
Porträtt

”Skolan måste ta snacket om normer”

Genom att prata om normer på skolan där unga möts och låta dem förstå att de är med om att skapa det klimat som råder kan fler bli accepterade för vilka de är. Det menar Hampus Nessvold, artisten bakom succén Ta det som en man.

Nr 3 2020
NÄSTA NUMMER

Läsutveckling

Hur lär sig barn att läsa och vilken metod kan fungera framgångsrikt oavsett ålder och förutsättningar? Nästa nummer handlar om hur man hittar elever som behöver stöd för att utveckla läsningen, vilka verktyg som fungerar bäst för barn med språkstörning och om Sveriges läsambassadör.

Nr 4 2020 kommer den 10 december

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Tidskriften Elevhälsa.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Ny kunskap, fördjupning, metoder, verktyg och konkreta råd – Elevhälsa är tidskriften för hela elevhälsoteamet!

Bli prenumerant