Närhet i coronatider

Jag passerar åttornas skåpkantade korridor på väg från min lunchrast. Liv, skratt, tjo och tjim fyller utrymmet. Som en helt vanlig dag på en vanlig skola, men något är väldigt annorlunda.

En pandemi pågår och kontrasten är stor mellan de skyltar vi ser ute i samhället om att hålla två meters avstånd och våra elevers rastbeteende. De hänger över varandra, sitter i varandras knän, masserar och flätar hår. Jag stannar till och inser att jag aldrig tidigare sett hur fint det jag bevittnar är. Inte förrän nu när elevernas beteende kan bedömas som farligt.

Jag kläcker ur mig ett mjäkigt: ”Bra om ni håller lite avstånd ungdomar …”, vilket gör att eleverna transformeras till om möjligt än mer intima högar av närkontakt.
Jag tänker på hur viktig kroppskontakt är för trygghet och gemenskap. Just det vi behöver för att må bra. Närhet. Och att just det nu ska ses som riskbeteenden vi bör förhindra för att värna elevernas säkerhet.

Vi följer FHM:s riktlinjer och coronasäkrar vår tillvaro på många sätt. Vi uppmanar alla elever att tvätta händerna före varje lektion. Vi delar på klasser när det går. Vi flyttar ut grupper till korridor, grupprum och skolgård. Vi handspritar och tvättar bord. Vi har digitala möten. Vi tränar på att genomföra digitala lektioner och har rigorös planering i händelse av sjukdom för personal, elever och lärarvikarier. Vi är beredda!

Så visst hanterar skolan coronapandemin i praktiken och informerar teoretiskt. Men hur kan vi prata om det här med elever som är väldigt oroliga? Som Aston som har svårt med alla slags förändringar och som mår så dåligt att höra om klimatförändringar att han måste lämna klassrummet.

För det är ju individer vi möter och individer vi ska ta hänsyn till. Faktum är att jag inte riktigt vet hur vi gör men Aston tycks – mitt i pandemin – må bra hos oss. Nu sitter han i högen av ungdomar och har glömt det där med två meters avstånd. I alla fall här, innanför skolans tegelväggar.

Läs fler

Peggy Granlund

Peggy Granlund

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Tidskriften Elevhälsa.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Ny kunskap, fördjupning, metoder, verktyg och konkreta råd – Elevhälsa är tidskriften för hela elevhälsoteamet!

Bli prenumerant